Tim Ryan er den siste til å kaste inn håndkleet. Representanten var ikke i nærheten av å kvalifisere seg til neste tv-debatt.
Kongressmann Tim Ryan (D-Ohio, 13. distrikt) er ikke lengre en presidentkandidat. Etter å ha kunngjort sitt kandidatur den 4. april 2019 kvalifiserte han seg til to av de fire debattrundene så langt, men var ikke i nærheten av å kvalifisere til neste tv-debatt.
Ryan fikk over 1 prosent i kun én av målingene som var tellende mot debattene. Den kom i New Hampshire i midten av april.
Ryan plasserte seg selv nærmere midten av det ideologiske spektret enn de fleste av sine motkandidater.
Han fridde hovedsakelig til middelklassevelgere i Midtvesten som hadde mistet tilliten til Det demokratiske partiet. Flere av dem er såkalt Obama-Trump-velgere, som forlot partiet i 2016.
Hans håp var å dra partiet tilbake til gammel storhet – med fagforeningsarbeidere som sin velgerbase.
Det var han aldri i nærheten av. I stedet ble han heller brukt av media som en naturlig motpol til større, mer venstreorienterte motkandidater.
Da jeg traff Ryan på delstatsmarkedet Iowa State Fair i Des Moines i sommer hadde han med seg sin sønn, Brady, og kona Andrea.
Pressetrykket rundt familien var ikke mye å skryte av, og han snakket heller ikke med spesielt mange velgere.
I Ryans egne ord:
«I got into this race in April to really give voice to the forgotten people of our country: the workers who have been left behind, the businesses who have been left behind, the people who need health care or aren’t getting a quality education, or are saddled by tremendous debt. I’m proud of this campaign because I believe we’ve done that. We’ve given voice to the forgotten communities and the forgotten people in the United States.»
Nå er det over for Ryan. 18 demokratiske presidentkandidater står igjen.
I’m announcing today that I am withdrawing from the Presidential campaign.
I got into this race in April to really give voice to the forgotten people of our country. I look forward to continuing that fight.
Thank you, to everyone who supported this campaign. pic.twitter.com/BT4z3fQ205
— Tim Ryan (@TimRyan) October 24, 2019