Donald Trump har gitt Clinton-kampanjen mye som kan brukes i høstens tv-reklamer. «Just One» er et nytt eksempel på at kampanjen har konkludert med at hans egne ord kan brukes imot ham på en effektiv måte.
Tv-reklamen bygger videre på Hillary Clintons poeng i landsmøtetalen i Philadelphia: «A man you can bait with a tweet is not a man we can trust with nuclear weapons.
Trumps egne ord brukes for å tegne et bilde av en farlig kandidat som ikke er skikket til å bli president. Den konkluderer med at USA kun er ett feilsteg unna en potensiell katastrofe, og at man derfor ikke kan ta sjansen på Trump.
De mørke tonene minner litt om tidenes mest kjente angrepsreklame, fra presidentvalget i 1964 mellom president Lyndon B. Johnson og senator Barry Goldwater (R-Arizona).
“Daisy” har den etter hvert blitt kjent som.
En blond liten jente sitter i en blomstereng og plukker de hvite kronbladene av en tusenfryd. Jenta teller til ti (4, 5, 7, 6, 6, 8, 9, 10) før en mannsstemme teller ned igjen til 0. En atombombe detoneres og Johnsons mørke røst sier følgende: «These are the stakes. To make a world in which all of God’s children can live, or to go into the dark. We must either love each other, or we must die.»
Goldwaters navn ble aldri nevnt i reklamen fra 1964, men budskapet var klart: Du kan ikke ta sjansen på Goldwater.
Clintons nye reklame konkluderer på samme måte. Det eneste hun selv sier er følgende: «I’m Hillary Clinton, and I approve this message.»