Mer

    Verdens Mektigste By: I get around

    Washington paradegate, Pennsylvania Avenue. (Foto: Carl Straumsheim)
    Washington paradegate, Pennsylvania Avenue. (Foto: Carl Straumsheim)

    WASHINGTON, D.C. — Taxi, eller Uber? Buss, eller Metro? Bysykkel, eller din egen? Eller kanskje bare gå? Verdens Mektigste By har nok muligheter — og flere skal det bli.

    VerdensMektigsteBy26. juli — bank i bordet — skal det skje. Washington får sin første nye t-banelinje på 23 år. Rød, blå, oransje, gul og grønn får selskap av sølv, linjen som endelig skal knyte sammen regionens største flyplass, Dulles, og sentrum.

    Kampen om å utvide Metro, Washingtons t-bane, handler om mer enn bare kollektivtrafikk. Den har pågått siden 1960-tallet, da ingeniørene bak motorveien til flyplassen etterlot en bred gresstripe mellom øst- og vestgående kjøreretning. Der skulle det bygges bane, bestemte de.

    Det skulle ta et halvt århundre. Metros kjerne ligger i Washington, men linjene strekker seg ut i nabodelstatene Maryland og Virginia. Der bor det politikere med sine egne interesser. Siden Metro er et spleiselag, har det ikke vært lett for Maryland å investere flere milliarder dollar i et prosjekt i en annen delstat. På den andre siden av Potomac-elven ligger Virginia, en mer konservativ delstat som har foretrukket å bruke penger på vei.

    Når første halvpart av den nye linjen åpner neste måned, er det ikke bare pendlerne som har noe å feire, men også Virginias demokrater. T-banen har allerede brakt en masse ny utvikling til forsteder som Tysons Corner, og med kollektive muligheter kan tettstedet plutselig bli et attraktivt sted å bo for unge voksne uten bil. Slik blir det flere demokrater av, noe som kan bli veldig viktig i vippestaten Virginia, melder Politico.

    Maryland planlegger også sin egen sporbane langs Washingtons nordøstre grense. Mens kontrakten var ute på anbud, prøvde politikere i Maryland tvinge et av de interesserte selskapene til å utbetale erstatning til Holocaust-ofre.

    Heller ikke Washingtons gater er trygge. Byens bilførere har sakte men sikkert måtte gi fra seg kjørefiler til syklister, som på kjent amerikansk vis har blitt kalt «the War on Cars.» Til og med byens paradegate, Pennsylvania Avenue, har egen infrastruktur forbeholdt sykler. Hver morgen velger hundrevis av Washingtonianere å kaste seg på de røde bysyklene i stedet for å ta bilen. Det er ikke alltid de to kan leve side om side.

    Konfliktbasert samferdsselspolitikk er med andre ord et vanlig skue i DMV-regionen (altså District of Columbia, Maryland og Virginia) — forresten samme forkortelse man bruker om biltilsynet: Department of Motor Vehicles.

    Carl Fredrik Straumsheim
    Carl Fredrik Straumsheim
    Utdannet journalist ved University of Maryland, College Park. Har bodd i USA siden 2007.

    Les også