Mer

    USAs mest populære og kontroversielle radiovert møter motstand

    Den konservative radioprogramlederen Rush Limbaugh vurderer å bytte radionettverk. Mange spør seg om dette kan være begynnelsen på slutten for kongen av politisk radio.

    Politico skrev tidligere denne uken at Rush Limbaugh kan tenkes å avslutte sin avtale med radionettverket Cumulus. Årsaken skal være sviktende reklameinntekter og kritikk fra ledelsen. Limbaugh har vært USAs mest populære radioprogramleder i over to tiår, og i følge en kilde Politico har snakket med, vil dette trekket kunne føre til en av de største omveltningene i moderne politisk radios historie.

    «The Rush Limbaugh Show»

    Limbaugh har et daglig tretimers radioprogram som i hovedsak består av hans egne monologer om aktuelle politiske temaer, samt noen få, nøye utvalgte innringere. Programmet, som begynte å sende nasjonalt i 1988, var begynnelsen på en bølge av konservative medier som følge av opphevingen av «the Fairness Doctrine» i 1987.

    Limbaughs innflytelse på amerikanske medier er udiskutabel, og han er på mange måter opphavsmannen til sjangeren politisk «talk radio».

    Han var en foregangsfigur innen politisk satire og viste vei for andre konservative programledere. Det er vanskelig å tenke seg Fox News i sin nåværende form uten Rush Limabugh.

    Limbaugh regnes samtidig for å være en viktig meningsbærer for Det republikanske partiet, og politisk er han en høyreorientert konservativ.

    Monologene hans dreier seg ofte om angrep på demokratene snarere enn ideologi og visjoner for eget parti. Han er fryktet på begge sider at det politiske spekteret på grunn av sin hensynsløse og vedvarende mobbing av sine meningsmotstandere.

    Denne «frykten» forsterkes av at Limbaughs show sendes på mer enn 600 radiostasjoner i USA, med rundt 15 millioner lyttere. «The Rush Limbaugh Show» er et såkalt syndikert radioprogram. Det betyr at lokale radiokanaler kan kjøpe rettighetene til å sende det populære programmet.

    Cumulus Media Inc. er den nest største eieren og operatøren av AM og FM radiostasjoner i USA; og miste rettighetene til å sende Limbaughs program vil ha dramatiske konsekvenser for de rundt førti Cumulus-eide radiostasjonene som sender programmet daglig.

    Konkurrerende lokale stasjoner vil antagelig begynne å sende showet i stedet – mest sannsynlig kanaler tilknyttet Clear Channel, Cumulus’ største konkurrent.

    Fluke-episoden

    SandraFlukeÅrsaken til at Limbaugh er usikker på om han ønsker å fornye kontrakten med Cumulus er at administrerende direktør Lew Dickie har uttalt at et nylig fall i nettverkets reklameinntekter skyldes en hendelse i februar 2012. Limbaugh kalte aktivist og jusstudent Sandra Fluke ved eliteuniversitetet Georgetown, for «billig» og «prostituert». Dette skjedde etter at Fluke tok til orde for at prevensjon burde inngå i Georgetown-universitetets helseforsikring.

    Kontroversen som fulgte i kjølvannet av Fluke-episoden tegner et godt bilde av Limbaugh og hans rolle i amerikansk politikk.

    Fluke vitnet i utgangspunktet i en lukket og uoffisiell høring i Kongressen arrangert av Det demokratiske partiet. Fluke argumenterte for at prevensjon burde være gratis for kvinnelige studenter. Høringen var ukjent for de aller fleste inntil Limbaugh angrep Fluke i programmet sitt én uke senere. I løpet av de tre neste dagene kom Limbaugh med gjentatte og eksplisitte fremstøt mot Fluke.

    Saken eskalerte raskt da president Barack Obama ringte Fluke personlig for å uttrykke sin støtte. Flere høytstående republikanske politikere ble spurt om hva de syntes om radiovertens språkbruk, men ingen våget å kritisere Limbaugh direkte. Mitt Romney mumlet at han ikke ville ha brukt det samme språket selv. Flere annonsører uttalte derimot at de tok avstand fra showet og Limbaugh ble til slutt tvunget til å komme med en offentlig unnskyldning.

    Ballen ble allikevel ikke lagt død. Ledet an av Obama-kampanjen fremhevet Det demokratiske partiet og andre liberale grupper hendelsen for det den var verdt. De argumenterte for at episoden var et ledd i Det republikanske partiets «krig mot kvinner» — et angrep som fulgte Mitt Romney gjennom hele valgkampen. Angrepets brodd ble styrket av uttalelser fra Missouris Todd Akin og Indianas Richard Mourdock, som begge tapte hvert sitt «røde» senatssete i fjor høst.

    En høylytt boikott av Limbaughs program ble lansert, uten at den gjorde nevneverdig skade. Flukes kjendisstatus skjøt samtidig i været. Hun ble invitert til å tale på Det demokratiske partiets landsmøte i Charlotte, North Carolina i september i fjor, og Time Magazine nominerte henne som en kandidat til «Person of the Year».

    Limbaughs fremtid

    Til tross for gode lyttertall — programmet har hele veien ligget på stabile 15 millioner lyttere — er det mye som tyder på at flere og flere annonsører ikke lenger ønsker å assosiere seg med Limbaugh.

    Det vekker også oppsikt at Cumulus’ CEO Lew Dickie har kritisert Limbaugh offentlig. Hvis Limbaugh velger å ikke fornye kontrakten mister Cumulus rettighetene til USAs mest populære radioshow.

    Per i dag synes utfallet åpent.

    Limbaughs kritikere mener at Cumulus burde kutte båndene til Limbaugh og heller konsentrere seg om å vinne tilbake tapte annonsører. Limbaughs supportere tror Limbaugh er den som vil komme seirende ut av striden; Gjennomgangstonen i flere konservative blogger er at Cumulus er mer avhengig av Limbaugh, enn omvendt.

    Rush Limbaugh har en unik posisjon innad i Det republikanske partiet. Det spørs allikevel om den nye generasjonen, med for eksempel Senator Marco Rubio (R-Florida) og Representant Paul Ryan (R-Wisconsin, 1. kongressdistrikt) i spissen, vil ha med seg Limbaugh på Veien til Det hvite hus 2016. Senatorene Rand Paul (R-Kentucky) og Ted Cruz (R-Texas) kan se det på en annen måte.

    Helene Megaard
    Helene Megaard
    Nord-Amerikaviter og kommentator på AmerikanskPolitikk.no.

    Les også