Mer

    Obamas valgkampmanager om det som utgjorde forskjellen

    WASHINGTON, D.C.:  I anledning Politicos “Playbook Breakfast” stilte Obamas valgkampmanager Jim Messina opp på sitt første TV-intervju siden valget. Messina benyttet anledningen til å snakke om Obama-leirens valgkampstrategi, grasrotstøtte, og meningsmålinger.

    Jim Messina i spinnrommet etter visepresidentdebatten i Danville, Kentucky, 11. oktober. Foto: Are Tågvold Flaten / AmerikanskPolitikk.no.

    Arrangementet ble ledet av Mike Allen, POLITICOs ledende politiske reporter og forfatter av daglige “Playbook”-eposter. Allen sparket det hele i gang med å spørre hva Messina hadde gjort etter 6. november. “Jeg har vært i Montana og drukket øl,” svarte Messina. “Jeg har også oppdaget en fantastisk ting kalt søvn. Jeg elsker det.»

    Mens utfallet av valget lenge så ut som det kunne bikke begge veier, hevdet Messina at han var sikker på Obama-seier lenge før det ble annonsert av CNN og Fox News. “Jeg var sikker på seier et par dager før valget. Frem til da var jeg bare ganske sikker. … Ti dager før valget, da forhåndsstemmene begynte å komme inn, var jeg overbevist. … Om vi overprestererte blant forhåndsstemmene, kom vi også til å overprestere på selve valgdagen,” sa Messina.

    Fokus på grasrota

    Mens samtalen i stor grad fokuserte på hva Messina og resten av Obama for America hadde gjort riktig det siste året, var hovedpersonen selv lite lysten på å ta for mye av æren.

    “Vi vant dette valget på grunn av Barack Obama. Vi vant dette valget fordi folk vil jobbe under ham, og fordi folk vil ha ham som sin president. … Vi gjentok bedriften fra 2008 fordi vi ikke gjentok strategien fra 2008. Da presidenten ga meg denne jobben, sa jeg: ‘Du må love meg at vi ikke bruker samme strategi som i 2008.’ ‘Greit’, sa presidenten, ‘men denne valgkampen må handle om grasrøttene.’”

    Obama fikk ønsket sitt oppfylt, og gjennom store deler av valgkampen fokuserte han og hans støttespillere på å nå ut til folket, noe som lønte seg 6. november. “Vi bygget den største grasrot-kampanjen i amerikansk historie”, sa en ubeskjeden Messina.

    “Å gå fra dør til dør kommer til å bli enda viktigere i fremtiden, og det var utrolig viktig for oss under dette valget.”

    Analytikere og George Clooney

    Obama for America gikk ikke bare fra dør til dør i månedene opp mot valget. Messina avslørte at det ble samlet inn enorme mengder data om ulike velgere, og om hva som skulle til for å påvirke hvem.

    Eksempelvis pekte Messina på at man brukte data til å se om man kunne regne med en gitt registrert demokrats frivillige innsats eller ikke, basert på tidligere stemmehistorie, donasjoner og lignende.

    En form for politisk reklame som for alvor tok av i denne valgkampen, var e-post fra kandidatene og deres støttespillere. En registrert demokrat kunne forvente seg flere ukentlige e-poster fra ikke bare Barack Obama, men også Messina selv, Joe Biden, Michelle Obama, og fra tid til annen George Clooney, for å nevne noen.

    “Hver eneste e-post du mottok fra oss ble testet og forfattet basert på informasjonen vi hadde om deg,” sa Messina.

    En av e-epostene utsendt av Obama for America var oppført med George Clooney som avsender. Om man donerte et beløp til Obama for America, var man med i trekningen av en middag for tre hjemme hos Hollywood-kjekkasen, med presidenten som tredjemann ved middagsbordet.

    “Clooney-mailen samlet inn 13 millioner dollar. … Gjennom hele valgkampen samlet vi inn 1 milliard dollar. 700 millioner av disse ble samlet inn vi inn via internett,” sa Messina.

    “Obama for America har over 60 fulltidsansatte analytikere. I månedene opp mot valget lagde de modeller og brukte disse til å simulere valget 66 000 ganger hver kveld. … De endelige simulasjonene hadde et avvik på 1 % i forhold til det faktiske valgresultatet,” sa Messina.

    Slaktet meningsmålingene

    Det var ikke alle analytikere som kunne påberope seg like stor nøyaktighet som Obama for America. Enkelte var direkte unøyaktige, til Messinas store forargelse.

    “Hvilken offentlig meningsmåling var mest nøyaktig?” spurte Mike Allen. “Kan jeg få et annet spørsmål?” svarte Messina. “De fleste offentlige meningsmålingene i dette landet er fullstendig latterlige. En hel del av meningsmålingene våre fungerer ikke. Se på Gallup, de har tatt feil gang på gang,” fortsatte valgkampmanageren.

    “De fleste meningsmålinger gir et feil inntrykk av velgermassen. … De ringer bare til fasttelefoner, ettersom det er enklere og billigere enn å ringe mobiltelefoner. Dette underrepresenterer unge og enkelte minoriteter, som utgjør en stor del av velgermassen vår. Ifølge Gallup gikk Obama fra å ligge likt med Romney blant de uavhengige den ene uken til å ligge 14 prosent bak den neste. Nei, han gjorde ikke det, dere hadde bare feil utvalg!”

    Stikk til republikanerne

    Til tross for frustrasjon ovenfor offentlige meningsmålinger og labre morgentemperaturer i hovedstaden, var Messina i godt humør, og tok seg tid til å komme med noen små stikk i retning Mitt Romney og Paul Ryan.

    “Det smarteste Romney gjorde under valgkampen? Hm, det er et veldig godt spørsmål,” sa Messina med et lurt smil.

    “Romney var veldig god til å samle inn penger, og de samlet inn flere maksbeløp enn noen andre har gjort tidligere. Men vi brukte pengene våre bedre i vippestatene, der det gjelder. Det smarteste vi gjorde under valgkampen var å legge hovedkvarteret vårt i Chicago. Vi kan ikke fokusere på grasrøttene og samtidig være basert i D.C.”

    “Var det en republikansk kandidat dere tenkte kunne ha virkelig sjanse til å slå presidenten?”, spurte Allen avslutningsvis.

    – Huntsman ville vært en veldig tøff motstander

    “[Jon] Huntsman ville vært en veldig tøff motstander,” svarte Messina. “Vi tenkte det var mulig at han ville slå Obama om han ble nominert.”

    Ikke alle republikanere fikk like god omtale som den tidligere Utah-guvernøren. “Da Romney valgte Paul Ryan til visepresident, tenkte jeg: ‘Jeg kan ikke tro at de faktisk gjør dette’. Jeg kritiserer ikke valget [av Ryan], jeg sier bare at det fantes en rekke andre kandidater man kunne valgt.”

    Veien videre

    Hva man skal gjøre fremover har vært det store spørsmålet for demokratene både før og etter valgseieren. Messina avsluttet på lignende vis, og snakket om hva han mente ville bli avgjørende i valgkampen i 2016.

    “TV kommer til fortsatt til å være det dominerende mediet i 2016, men internett tar innpå. Blant enkelte grupper har det allerede tatt over, og det vil nok gjøre det for enda fler innen 2016. Derfor er det så ufattelig vitkig med det magiske stedet der man kan nå alle: Dørene. Romney brykte mer penger enn oss på TV, men i ettertid vil de se på oss og forstå at det er budskapet som teller. Vi hadde et bedre budskap, vi hadde Barack Obama. Og vi slo dem ved dørene”.

    Vebjørn Barlaup er praktikant for AmerikanskPolitikk.no høsten 2012.

    Les også