Mer

    Fotsoldater med telefon i hånden

    WASHINGTON, D.C.: Det handler ikke bare om TV-reklamer og taler. Det handler vel så mye om å sørge for at tilhengerne faktisk kommer seg til valglokalet. Og da er telefonen fortsatt et viktig virkemiddel.

    Foto: Astrid Øvre Helland / AmerikanskPolitikk.no.

    «Er dere her for å være med på phone bank?»

    Et håpefult fjes ser på oss over en dataskjerm. I det store lyset rommet står det flere småbord. På hvert av bordene er det en fasttelefon, et ark og en penn.

    Klokken er litt over fem på ettermiddagen, og den daglige phone bank-sentralen på demokratenes hovedkvarter i Washington, D.C. har akkurat åpnet. Så langt er det kun kommet én person. En dame i 30-årene sitter bakerst i lokalet og blar i et manus, laget for å hjelpe de frivillige til å overbevise velgere om å stemme på Obama.

    «Her er listene over de vi skal ringe i dag. Vi deler ut tilfeldige navn og nummer som de frivillige ringer til,” sier lederen og vifter med noen ark.

    Når han finner ut at vi er presse, og ikke frivillige, er skuffelsen lesbar i ansiktet hans.

    «Vent her, ikke gå noe sted, jeg skal hente en presseansvarlig,» sier han strengt, og forsvinner ut av rommet.

    Valgoppslutning er viktigst

    I USA, i motsetning til Norge, så er phone banks, eller telefonsentral, en viktig del av valgkampen. Phone banking har ikke bare til hensikt å overtale ubestemte velgere til å stemme på den “riktige” kandidaten. Responsen fra husholdningene noteres nøye i forskjellige kategorier. De som svarer at de vil stemme på den sittende presidenten, kan vente seg flere telefoner fra Obamas fotsoldater. Hensikten? Å sørge for at de faktisk slipper stemmeseddelen oppi valgurnen 6. november.

    Både demokratene og republikanerne satser massivt på phone banks og dør til dør-aksjoner, i håp om å mobilisere nøkkelgrupper av velgere. I 2004 oppga partiene at de var i kontakt med 400.000 velgere hver dag de siste 96 timene før valglokalene stengte, og siden den tid har kampanjenes kartlegging av potensielle velgere blitt enda mer avansert.

    Partipropaganda fungerer ikke

    Flere forskningsprosjekter konkluderer ulikt på om phone banking og dør til dør-aksjoner faktisk øker oppslutningen ved amerikanske presidentvalg eller ikke.

    Et studie av valget i 2004 viser at denne typen aktivisme kan øke velgeroppslutningen med nesten fire prosent. Dette forutsetter imidlertid at oppringeren må ha en forsiktig tilnærming til mottakeren, at han eller hun nedtoner partitilhørigheten og at det fører en personlig samtale om hvor viktig det er å delta i demokratiske valg. Partipropaganda fungerer ikke, konkluderer flere studier.

    De siste årene har de to partiene brukt disse vitenskapelig funnene til å finslipe manuskriptene de utstyrer sine frivillige med; ingen velgere skal føle at de blir kontaktet av en uhøflig og arrogant partirepresentant.

    Lite overlatt til tilfeldighetene

    Over hele landet blir det arrangert phone banks. Flere blir satt opp av partiene, andre av kampanjene, men mange er arrangerte av de mange interessegruppene i USA. Kvinnegrupper, dyrerettighetsforkjempere og veteraner er tre grupper som ofte tar initiativ til å ringe velgere.

    På en phone bank er det lite som er overlatt til tilfeldighetene, og det er vanlig at det blir utdelt manus. I manusene som blir i demokratenes hovedkvarter i Washington er det listet opp retningslinjer for hvordan man skal gjennomføre en telefonsamtale:

    • Smil: Hvis det virker som du smiler, er det mer sannsynlig at folk vil snakke med deg. Man kan høre at noen smiler over telefonen!
    • Vær positiv: Som frivillig er det meningen at du skal sette presidentens politikk i et positivt lys. Du kan gjøre sammenligninger, men pass på at Obamas politikk kommer godt ut av dem.
    • Ikke lat som du er en ekspert: Du vil sannsynligvis bli spurt om ting du ikke vet noe om. Det gjør ikke noe. Si heller at du ikke kan alle detaljene i presidentens politikk.
    • Hold deg til manus: Du vil få utdelt et manus, hold deg til det, men ikke la deg kontrollere av det.

    Ring fra sofakroken

    Romneykampanjen sateser ikke like tungt på phone banks som Obamakampanjen. Romneys folk satser derimot på en “Ring-hjemmefra” ordning.

    En Romneytilhenger kan registrere seg online, få tilsendt et manus og en en liste med navn og numre. Dette gir folk muligheten til å ringe fra sofaen hjemme.

    Hos demokratene kommer lederen tilbake til rommet etter et par minutter.

    «Beklager, jeg er blitt fortalt at det ikke er lov til å ha presse her. Dere må ringe partiets kommunikasjonsstab.»

    På republikanernes hovedkvarter er det ikke en gang mulig å komme forbi resepsjonen.

    «Du må være registrert som frivillig med eget kort for å komme inn,» sier vakten i skranken.

    Det er 17 dager igjen til presidentvalget, og de amerikanske partiene beskytter sine fotsoldater.

    Astrid Øvre Helland er praktikant for AmerikanskPolitikk.no høsten 2012.

    Les også