WASHINGTON, D.C.: Med kun tre uker til valgdagen indikerer de ferskeste meningsmålingene at racet er jevnere enn noensinne.
Romney gjorde et byks på meningsmålingene etter hans sterke innsats i den første presidentdebatten. Dette var først og fremst synlig på de nasjonale målingene, men republikaneren tok også innpå Obama i de avgjørende vippestatene.
Ifølge enkelte meningsmålinger opprettholder Romney det nasjonale overtaket, ifølge andre er det Obama som nå leder nasjonalt. Real Clear Politics (RCP) sitt gjennomsnitt av de nasjonale målingene viser at de to kandidatene ligger svært likt – Obama 47,3% – Romney 47,4% (Romney +0,1%).
Mens det nasjonale snittet viser at det er svært jevnt, er det vippestatene som blir avgjørende for hvem som går av med seieren 6. november.
Ohio, Florida og Virginia
Vippestaten Ohio blir med sine 18 valgmenn en av valgets viktigste stater. Tallene til RCP viser for øyeblikket Obama 48,3% – Romney 46,1% (Obama +2,2%) i Ohio, men dette er ikke bare godt nytt for presidenten.
4. oktober var Obama nemlig foran med hele 5,5% i samme stat. Etter den første debatten har Romney for alvor hentet inn dette forspranget, og Obama må levere varene onsdag kveld om han ønsker å opprettholde ledelsen i Ohio.
”Debatt-effekten” er også synlig i vippestatene Florida og Virginia. Solskinnsstaten Florida har 29 valgmenn, og disse bikker nå Romneys vei. RCP viser at republikaneren nå leder med 2,8 % (49,4% mot Obamas 46,6%). Dette står i sterk kontrast til målingene foretatt før den første presidentdebatten – 1. oktober var tallene 49,8% – 46,8% i Obamas favør.
I Virginia, som har 13 valgmenn, opprettholder Obama ledelsen, men denne har blitt betydelig redusert de siste ukene. Stillingen her er nå Obama 48,4% – Romney 47,6% (Obama +0,8%). 3. oktober, samme dag som den mye omtalte debatten, var presidenten foran med 3,5% (47,8% – 44,3%) i Virginia.
Klart fokus
Mens det er så mange som ni stater som kategoriseres som ”toss-up states”, er trekløveret Ohio, Virginia og Florida ansett som de absolutt viktigste av både Romney og Obama. Dette illustreres svært godt av kandidatenes bruk av tid og ressurser.
I løpet av de siste to ukene har Romney og Obama organisert flere møter, taler og samlinger i ”De tre store” enn hva de har gjort i de seks andre vippestatene til sammen. Vippestatene er også den desidert viktigste målgruppen når det kommer til politisk reklame, og TV-seerne i Ohio får hamret inn politiske budskap daglig. Politico kan melde at Mitt Romney og hans støttespillere har kringkastet så mange som 12,250 former for politisk reklame i løpet av de siste to ukene, og det er i Ohio alene.
Jevnere og nærmere
Hvorvidt denne enorme PR-satsingen kommer til å lønne seg 6. november, er det for tidlig å si noe om. At Romney og republikanerne har hatt noen svært positive uker, er det derimot hevet over tvil. For litt over to uker siden meldte RealClearPolitics at Barack Obama hadde 265 av de 270 nødvendige valgmansstemmene, mot Mitt Romneys 191. Da var Ohio klassifisert som en ”likely Obama state”.
Nå er Obama nede i 201 valgmannsstemmer, Ohio er nok en gang klassifisert som ”toss-up”, og valget er jevnere og nærmere enn noensinne.
Vebjørn Barlaup er praktikant for AmerikanskPolitikk.no høsten 2012.