Budskapet i president Obamas landsmøte-tale kan oppsummeres ved at de som håpte på forandring i 2008 nå må gi ham fornyet tillit, slik at presidenten kan jobbe videre med det de gav ham mandat til i 2008.
httpv://youtu.be/kKQV9bEcV28
Talen handlet mer om årene som har gått, og om hva han har fått til som president, enn om hva han konkret vil gjøre i årene som kommer. Fokuset i talen var på de som stemte på ham i 2008, og det er heller tvilsomt om de som på forhånd var skeptiske til det Obama har utrettet i Det hvite hus vil endre mening etter å ha sett talen.
I 2012 er det Romney som søker forandring, mens Obama på mange måter peker på løftene fra den forrige valgkampen – og behovet for å fullføre jobben – som sitt hovedargument.
Nye løfter
Obama bød også på nye valgkampløfter fra podiet i Charlotte, North Carolina.
Han vil blant annet skape 1 million nye industriarbeidsplasser innen utgangen av 2016; doble eksporten innen utgangen av 2014; rekruttere 100 000 matte- og naturfaglærere i løpet av de ti neste årene; bruke pengene som ikke lenger brukes på krig til å investere i økonomien; og redusere underskuddet med mer enn 4 billioner dollar i løpet av det neste tiåret.
«De vil ha stemmen din, men de vil ikke fortelle deg hva planen deres går ut på,» sa Obama om Romney. Men Obamas tale var også vag, akkurat som motstanderen Mitt Romneys tale var det i Tampa for en uke siden.
Presidenten lovte også å gjøre noe han ikke gjorde da han hadde muligheten i sin første presidentperiode.
«Jeg er fortsatt ivrig etter å komme fram til en avtale basert på prinsippene fra [Simpson-Bowles kommisjonen]» sa Obama.
Obama valgte imidlertid å gå en annen vei da kommisjonen – som ble nedsatt for å finne kompromisspregede løsninger på USAs underskuddsproblemer – kom med sin rapport i desember 2010. Svein Melby har tidligere argumentert for at denne beslutningen har svekket Obamas gjenvalgsstrategi (Melbys analyse ble skrevet 31. mai).
Håpet og forandringen
«Valget for fire år siden handlet ikke om meg, det handlet om deg,» sa Obama i Charlotte torsdag kveld. «Dere var forandringen.»
Han fortsatte med å ramse opp noe av det han har fått til siden han kom til maken i januar 2009, og han gav 2008-velgerne æren.
«You Did That!» sa Obama gjentatte ganger – et motsvar til republikanernes «We Built It!»-tema fra konventet i Tampa.
Obama brukte deretter erfaringen han har opparbeidet seg som president som sitt sterkeste argument mot Mitt Romney. Satt på spissen brukte mannen som skulle forandre Washington erfaringen han har opparbeidet seg i samme by som sitt hovedargument mot å gi en ny mann muligheten til å forandre Washington.
Med det sagt så vil alltid en sittende president som søker gjenvalg hevde at utfordreren vil videreføre politikken til en upopulær forgjenger, og at han ikke er klar for oppgaven.
Utenrikspolitiske angrep
«Tidene har forandret seg, og det har jeg også. Jeg er ikke bare en kandidat lenger. Jeg er presidenten,» sa Obama, langt gråere i håret enn han var før han ble president.
Obama snakket deretter om utenrikspolitikk, noe som var hans svakeste kort i 2008 (da vise-presidentkandidaten Joe Biden var alibiet), men som nå er hans sterkeste kort.
Drapet på Osama bin Laden stod sentralt, mens også uttrekningen fra Irak og løftet om å forlate Afghanistan i 2014 ble trukket fram. Velgerne bryr seg imidlertid mindre om utenrikspolitikk enn om ting som er nærmere hjemmet, noe Obama nå håper å endre på.
«Du er kanskje ikke klar for diplomati med Beijing hvis du ikke klarer å besøke De olympiske lekene uten å fornærme vår nærmeste allierte,» vitset Obama om Mitt Romneys London-besøk, før tonen ble mer alvorlig.
«Min motstander og hans ‘running mate’ er ferske når det gjelder utenrikspolitikk, men basert på det vi har sett og hørt vil de ta oss tilbake til en tid … som kostet Amerika dyrt.»
Hva så?
President Barack Obamas Charlotte-tale markerer slutten på to uker med tale etter tale, først fra republikanerne i Tampa, og senere fra demokratene i Charlotte.
Men det er viktig å ta inn over seg følgende poeng: Talene er ikke nødvendigvis så viktige på lang sikt, som de kan virke i nuet. Hukommelsen – både blant velgere og journalister – er relativt kort i en valgkamp som preges vel så mye av dagens hendelser, som av den røde tråden i kandidatenes budskap.
En uke fra nå er det noe annet det skrives om.
Du abonnerer på nyhetsbrevet vårt — Amerikabrevet — ved å klikke her.