Mer

    Hei Amerika, husker dere meg?

    httpv://youtu.be/FBorRZnqtMo

    I «The Choice» tar president Obama et steg tilbake til noe av det som brakte ham til Det hvite hus i 2008, og inntar en mer positiv tone.

    Tittelen – «The Choice» – vitner også om det Obama-kampanjen prøver å oppnå i den pågående valgkampen: Nemlig å forme høstens presidentvalg som et valg mellom Mitt Romney og Barack Obama, framfor en folkeavstemning over Obama. Romney-kampanjen prøver på sin side å oppnå det sistnevnte.

    Selv om det er en myte at 2008-utgaven av Obama ikke bestod av stort annet enn «Hope» og «Change» (mer enn halvparten av TV-reklamene var «negative»), er det ingen tvil om at Obama lyktes med å framstille seg som en annerledes brobygger. Han tar nå et lite steg tilbake i denne retningen, med en valgkampvideo som minner om noe av de som kom helt mot slutten av valgkampen mot John McCain høsten 2008.

    I det ett minutt lange klippet (normen er 30 sekunder), snakker han rett til seeren, og prøver å bryte igjennom med et budskap og en tone som skiller seg fra det man vanligvis ser i reklamepauser. Musikken er lett og behagelig, og Obama er også først ut med å innta den «moralske høyborgen» etter den siste tidens negative TV-valgkamp.

    Han sier samtidig at Romney vil kutte skattene for «de få på toppen», mens han selv vil «spørre de rike om å betale litt mer så vi kan betale ned gjelden vår på en balansert måte.»

    «Sometimes politics can seem very small,» sier Obama på slutten av klippet, før han avslutter: «But the choice you face, couldn’t be bigger.»

    Reklamen sendes i Colorado, Florida, Iowa, North Carolina, New Hampshire, Nevada, Ohio, Pennsylvania og Virginia.

    * Reklamen ble også sendt nasjonalt på NBC under sommer OL.

    Are Tågvold Flaten
    Are Tågvold Flaten
    Redaktør av AmerikanskPolitikk.no. Statsviter, forfatter og programleder av podkastene "Amerikansk politikk" og "Valgkampsirkuset".

    Les også