President Obamas nye reklamefilm latterliggjør Mitt Romney med å kombinere hans syngende kjærlighetserklæring til Amerika sammen med anklager om å ha skapt arbeidsplasser alle andre steder enn hjemme i USA.
2012-utgaven av Obama-kampanjen («Obama 2.012») ser på tross av «Forward»-mottoet ut til å bli mindre fremoverskuende og mer negativ og kynisk enn 2008-utgaven. Men som John Sides (The Monkey Cage) påpeker er det imidlertid en myte at Obamas 2008-valgkamp kun handlet om «Hope» og «Change» – selv om det er det som huskes.
Godt over 50 % av reklamefilmene hans i 2008 var angrep rettet mot John McCain – såkalte «negative/attack ads.»
Staying Negative
«Firms» – en ny valgkampvideo Obama selv godkjenner og introduserer og som sendes i ni stater – er det siste i rekken av angrepene rettet mot Mitt Romney.
Den spiller videre på Obama-kampanjens «Mitt-Romney-er-en-riking-du-ikke-kan-stole-på»-strategi, og knytter ham til outsourcing av jobber og ulike skatteparadiser (et angrep FactCheck.org har en del å utsette på). I bakgrunnen hører vi Romneys noe sure framføring av «America the Beautiful», som benyttes for å latterliggjøre Romney.
Syngingen fra Romney fant sted i pensjonistparadiset The Villages i Florida 30. januar, kvelden før primærvalget der Romney vant en overbevisende seier over South Carolina-vinneren Newt Gingrich.
«Mitt Romney er ikke løsningen, han er problemet», står det med hvit skrift mot svart bakgrunn på slutten.
Du ser «Firms» her:
httpv://youtu.be/Ud3mMj0AZZk
Twitter: @AreFlaten