President Obamas nye reklamefilm latterliggjør Mitt Romney med å kombinere hans syngende kjærlighetserklæring til Amerika sammen med anklager om å ha skapt arbeidsplasser alle andre steder enn hjemme i USA.

2012-utgaven av Obama-kampanjen («Obama 2.012») ser på tross av «Forward»-mottoet ut til å bli mindre fremoverskuende og mer negativ og kynisk enn 2008-utgaven. Men som John Sides (The Monkey Cage) påpeker er det imidlertid en myte at Obamas 2008-valgkamp kun handlet om «Hope» og «Change» – selv om det er det som huskes.

Godt over 50 % av reklamefilmene hans i 2008 var angrep rettet mot John McCain – såkalte «negative/attack ads.»

Staying Negative

«Firms» – en ny valgkampvideo Obama selv godkjenner og introduserer og som sendes i ni stater – er det siste i rekken av angrepene rettet mot Mitt Romney.

Den spiller videre på Obama-kampanjens «Mitt-Romney-er-en-riking-du-ikke-kan-stole-på»-strategi, og knytter ham til outsourcing av jobber og ulike skatteparadiser (et angrep FactCheck.org har en del å utsette på). I bakgrunnen hører vi Romneys noe sure framføring av «America the Beautiful», som benyttes for å latterliggjøre Romney.

Syngingen fra Romney fant sted i pensjonistparadiset The Villages i Florida 30. januar, kvelden før primærvalget der Romney vant en overbevisende seier over South Carolina-vinneren Newt Gingrich.

«Mitt Romney er ikke løsningen, han er problemet», står det med hvit skrift mot svart bakgrunn på slutten.

Angrepet minner om Bush-kampanjens «Windsurfing» video fra 2004-valgkampen, som latterliggjorde og definerte John Kerry på en humoristisk måte. Men er det en president verdig? Er det smålig, eller bare en del av spillet? Er det et tegn på at Obama ikke har noe annet å komme med, eller at han tror han kan klare å parkere Romney tidlig?
Det er uansett ikke tvil om at Obama-leiren nå prøver å definere Romney i sitt eget bilde før Romney klarer å gjøre det selv. Og det må Romney snart gjøre noe med.

Du ser «Firms» her:

httpv://youtu.be/Ud3mMj0AZZk

Twitter: @AreFlaten

1 kommentar