AaronSchockOffice
Aaron Schock (33) kommer fort til å bli husket som den unge og veltrente kongressmannen som pusset opp kongresslokalene sine i Downton Abbey-stil.

Aaron Schock, den unge republikaneren som har representert det 18. distrikt i Illinois siden 2009, annonserte i dag at han trekker seg ved utgangen av mars.

AmerikanskPolitikk.no skrev i begynnelsen av februar om den pussige saken som oppstod som en følge at at Schocks kontor nærmest gikk rett i krigsmodus da en featurejournalist skulle lage en uskyldig sak om at kongresslokalene hans var pusset opp i Downton Abbey-stil. Den frenetiske reaksjonen gjorde at pressen været blod og de første spørsmålene om hvem som hadde betalt for oppussingen meldte seg kjapt.

Siden har det balet på seg med spørsmål om Schocks økonomi og eventuelle blanding av egne midler og skattepenger. Først stilte man spørsmål ved hans salg av en eiendom til  en valgkampdonor for langt over takst, så i forrige uke var det en flytur som ble regnskapsført som softwareinnkjøp. Det har også vist seg at utenlandsreiser og leie av lokaler for pengeinnsamling ikke har blitt rapportert inn slik de skal.

Det siste som har kommet frem, var at han solgte en bil i 2014, som på salgstidspunktet hadde gått under halvparten av det antall kilometer Schock hadde krevd reiserefusjon for.

Schock valgte å trekke seg mindre enn 12 timer etter at Politico spurte om refusjonen. I pressemeldingen henviste han direkte til de mange spørsmålene, som nå var blitt en «distraksjon» som velgerne ikke fortjente. Derfor gikk han altså av.

Det 18. distriktet, som ligger i de sentrale strøk av Illinois og omfatter delstatshovedstaden Springfield og deler av Peoria, er solid republikansk. Det ble tegnet som en såkalt «vote sink» av den demokratiske delstatsforsamlingen og gav nesten 62% til Mitt Romney. Schock tok rundt 74% både i 2012 0g 2014, så all spenning i det suppleringsvalget som vil komme i løpet av året, vil foregå på republikansk side.

Ironisk nok er det faste uttrykket når amerikanerne skal lansere en ny ide eller et nytt produkt, «will it play in Peoria?» – vil det slå an i Peoria. Det kan man definitivt si at Shocks atferd ikke gjorde.