Killing-serien fra forfatterne Bill O’Reilly og Martin Dugard har satt både leser- og seerrekorder. De har vist seg å være levedyktige på nasjonale bestselgerlister, og blitt oversatt til en rekke språk, deriblant norsk. Hvorfor er de så populære?

Forfatteren Bill O’Reilly, som ellers fungerer som vert for Fox News’ «The O’Reilly Factor», har gjennom årene opplevd å få flere av bøkene sine på the New York Times’ bestselgerliste. Blant disse er Killing-bøkene, som er forfattet sammen med Martin Dugard. De to første bøkene i serien tar for seg presidentattentetene på Abraham Lincoln og John F. Kennedy. Killing Lincoln: The Shocking Assassination that Changed America Forever ble utgitt i 2011, mens Killing Kennedy: The End of Camelot ble sluppet året etter. Etter de gode salgstallene, fulgte forfatterparet opp med bøkene Killing Jesus: A History (2013) og Killing Patton: The Strange Death of World War II’s Most Audacious General (2014).

Lincoln.inddKilling Lincoln ble en såkalt blockbuster, da den raskt klatret til toppen av amerikanske bestselgerlister. Boken tar for seg attentatet mot president Abraham Lincoln i 1865, og fremstiller det historiske narrativet på en måte som gir boken et thrilleraktig preg. Forfatterne skriver selv at historien som fortelles tilbyr lærdommer om «the true heroes who have made the country great as well as the villains who have besmirched it”. Boken ble filmatisert i 2013 av National Geographic Channel. I filmen, som tilknyttes sjangeren dokudrama, fortelles historien av Tom Hanks. Billy Campbell fyller rollen som president Abraham Lincoln, mens Jesse Johnson spiller John Wilkes Booth.

Boken ble møtt med kritikk for flere historisk feil og unøyaktigheter. Dette medførte at boken ikke ble solgt ved Ford’s Theater, som er underlagt National Park Service. En anmelder for bokhandelen til National Park Service frarådet salg av boken på den historiske lokasjonen, “because of the lack of documentation and the factual errors within the publication”. O’Reilly avviste denne kritikken, og hevdet at bokens feil, som var færre enn kritikere hadde påstått, var lite alvorlige og ville bli korrigert i nye utgaver. Til Politico hevdet han også at kritikerne kun var folk som ikke likte ham og som ønsket å «diminish the book».

O’Reilly har også uttalt at han skriver populærhistorie for å få folk «engaged with their country». Til USA Today sa han at få historiebøker er morsomme å lese; “Even the really good ones, by Robert Caro and these guys – I mean, they’re brilliant guys, but to get through 800 pages, you either have to be retired or on vacation for six weeks”.

Killing Lincoln har imidlertid ikke tatt synlig skade av kritikken, da det innen 2012 hadde ble blitt solgt 2 millioner utgaver av boken.

forside_kennedy_orig.qx8_mellomKilling Kennedy tar for seg drapet på John F. Kennedy i Dallas, Texas i 1963. Boken fokuserer på hendelsesforløpet både i årene som ledet opp til attentatet, og i tiden etter drapet. Killing Kennedy fikk blandede mottakelser, da også denne publikasjonen inneholdt faktafeil. Dette til tross, har boken ligget på the New York Times’ bestselgerliste for sakprosa i lang tid, og etter utgivelsen lå de to Killing-bøkene på både 1. og 2. plass på listen. Det ble også solgt hele 118,000 utgaver av boken i uken etter publiseringen. På dette tidspunktet lå den på Amazons bestselgerliste, over J. K. Rowlings «The Casual Vacancy». I 2013 ble Killing Kennedy filmatisert med Rob Lowe i rollen som Kennedy og Will Rothhaar i rollen som Lee Harvey Oswald. Etter at filmen satte seerrekord på kanalen – en rekord som før var holdt av filmversjonen av forfatternes tidligere verk, Killing Lincoln, er det klart at dette er bøker og filmer markedet vil ha.

Hva er så grunnen til at O’Reilly og Dugards Killing-serie har blitt så populær?

Samtlige av bøkene har fått blandede mottakelser, og flere store aviser har rettet kritikk mot elementer ved bøkene.

Likevel er Killing-bøkene braksuksesser både på det amerikanske og det internasjonale markedet. The New York Times skriver at forfatterne har vinklet presidentattentatene som «human interest»-historier, og at slik sakprosa om dramatiske hendelser ofte selger godt. Journalist Janet Maslin beskriver bøkene som detaljerte, men samtidig ikke for tunge.

Det er også sannsynlig at O’Reillys unike markedsføringsplattform, som vert på Fox News, er del av forklaringen på bøkenes popularitet.

The New York Times skriver at få forfattere har en plattform som denne, der O’Reilly bruker 30 sekunder hver kveld på å promotere bøkene til sine nesten 3 millioner seere. O’Reilly mener selv at bøkene er populære fordi de omtaler historiske hendelser på en lett og tilgjengelig måte. Han har beskrevet Killing Kennedy som “history that’s fun to read in a populist way. No pinheaded stuff, just roar it through!”

Ettersom bøkene er blitt revet fra hyllene, er det tydelig at slik lettlest presidenthistorie slår an.

Interessert i å lese bøkene på norsk? Du finner dem her: Mordet på Lincoln og Mordet på Kennedy.