Cadillac One, Limo One, The Beast – kjært barn har mange navn. Her er historien om presidentbilen.

William McKinley var den første presidenten til å sitte i en bil. Det skjedde i 1899. Likevel ble hans etterfølger, Theodore Roosevelt, den første til å bruke en statseid presidentbil: En hvit Stanley Steamer. William Howard Taft tok jobben med å få bygd om Det hvite hus’ stall til en bilgarasje. Woodrow Wilson var den første presidenten som kjørte biltypen som fortsatt brukes som presidentbil, nemlig en Cadillac, mens Warren G. Harding var den første til å kjøre bil til innsettelseseremonien.

Disse presidentene satte standarden, og innledet det nære president-presidentbil-forholdet.

I 1938 ble de amerikanske myndighetene tildelt to biler, «Queen Mary» og «Queen Elisabeth», oppkalt etter datidens to store transportskip. Disse var de første som ble utstyrt med fullt ammunisjonsarsenal, og ble brukt av presidentene Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman og Dwight D. Eisenhower. Året etter, i 1939, ble det bygd en egen bil spesielt til Roosevelt. Dette var den første presidentbilen som krevde sin egen personlighet, er det blitt hevdet. Den ble kalt «Sunshine Special», og var som de to dronningene utstyrt med ammunisjon.

Den var imidlertid ikke skuddsikker. Etter Pearl Harbour følte administrasjonen større frykt for et mulig attentatforsøk på presidenten. Presidentbilen ble dermed skuddsikret. Dagen etter, den 8. desember 1941, mens «Sunshine Special» var på verkstedet, måtte Roosevelt komme seg fra presidentboligen til Kapitolbygningen, hvor han skulle holde sin berømte infamy-tale. Til dette trengte han en skuddsikker bil. Hvilken tror du han brukte? Al Capones gamle 1928 Cadillac 341A Town Sedan, selvfølgelig! Denne var konfiskert og oppbevart av amerikansk etterretning. Den var, som en ekte gangsters ride skal være, både skuddsikker og tungt armert.

President John F. Kennedy var av åpenbare årsaker den siste presidenten hvis presidentbil ikke hadde tak. Fram til Kennedy ble skutt og drept mens han satt i sin 1961 Lincoln Continental, hadde samtlige presidentbiler vært convertibles. Fra og med Johnsons presidentperiode ble det satt en stopper for dette. Ikke lenge etter sørget Richard Nixon imidlertid for å få installert en takluke i sin bil, slik at han kunne stå oppreist med overkroppen ut av taket på bilen og vinke til folkemassene. So much for the roof.

Attentatforsøket mot president Reagan i 1981 lyktes faktisk bedre på grunn av den pansrede presidentbilen. Reagan ble skutt etter i det han skulle til å sette seg inn i bilen. Presidenten unngikk smidig å bli truffet, men kulene traff den godt pansrede karosseriet og ble kastet tilbake mot den forbløffede Reagan. Hadde ikke bilen vært så godt pansret, hadde ikke presidenten blitt truffet i det hele tatt, mener noen.

Både Reagan og Clinton ble kjørt rundt i en Cadillac Fleetwood, George H. W. Bush i en Lincoln Town Car, mens sønnen George W. Bush benyttet en Cadillac Deville.

Som sine nylige forgjengere har Obama en Cadillac. Obamas Beast er dog en hybrid mellom en Cadillac og en Chevrolet Kodiak. Bilen veier sju og et halvt tonn og har åtte tommer tjukt karosseri. Den har 5 tommer tjukke flerlags-vinduer, dører så tunge som på et 757-fly og er forseglet mot biokjemiske angrep. Den er utstyrt med nattsyn-utstyr, kommunikasjonsutstyr, håndvåpen, hjul som fortsetter å fungere selv om dekket mot formodning skulle punktere og en blodbank med presidentens blodtype.

Batmobile, ta deg en bolle.