Mer

    Spillet om tilstanden i Ohios bilindustri

    Kun tre dager gjenstår før den hektiske valgkampen omsider er omme. Romneykampanjens angrep på Obama og det de mener er et mislykket forsøk på å redde den amerikanske bilindustrien, er del av et siste forsøk på å snu Ohio.

    Skjermbilde fra Romneys «Who Will Do More»-reklame.

    I 2009 gjennomførte president Obama en redningspakke rettet mot den amerikanske bilindustrien, en redningspakke som ble finansiert av amerikanske skattebetalere. Redningspakken diskuteres fremdeles, og har fått mye oppmerksomhet under årets valgkamp. I følge CNN Money eier skatte- og finansdepartementet (treasury) mer enn 30 % av General Motors aksjer. Romney har tidligere hevdet at dersom private investorer hadde gjennomført redningspakken, hadde veksten vært større i dag. Som følge av at bilprodusentenes aksjekurser fremdeles er lave, har enda ikke skattebetalerne sett utbyttet. Til tross for dette melder amerikanske bilprodusenter nå om bedre salg, større inntjeninger og en økning i ansettelser, for å tilfredstille den økte etterspørselen.

    Et siste forsøk på å vinne Ohio

    Under et valgkampmøte i vippestaten Ohio i forrige uke, hevdet Mitt Romney at Chrysler vurderer å flytte all produksjon av bilen Jeep til Kina. Forrige lørdag lanserte deretter Romney-kampanjen en tv-reklame med tittelen «Who Will Do More», med fokus på nettopp dette:

    httpv://youtu.be/VQ8P04q6jqE

    «Hvem vil gjøre mest for bilindustrien? Ikke Barack Obama. Fakta sjekkerne er enige om at Obamas angrep rettet mot Romney er usanne. Sannheten er — Mitt Romney har en plan for å hjelpe bilindustrien. Han får støtte fra Lee Iacocca og Detroit News. Obama førte GM og Chrysler til konkurs, og solgte Chrysler til Italienere som skal bygge Jeep i Kina. Romney vil kjempe for hver amerikanske arbeidsplass.»

    I følge Politico er Ohio en av tre amerikanske delstater hvor Chrysler produserer bilmerket Jeep. Budskapet i reklamen har blitt kritisert for å være noe misvisende da man ved første øyekast kan tolke det som om at Chrysler skal flytte den Ohio-baserte produksjonen til Kina og dermed kutte arbeidsplasser.

    Den utvidede radio-versjonen ble sendt i byen Toledo, nord-vest i Ohio, og rettet seg direkte til byens befolkning.. Toledo er den fjerde største byen i Ohio og avhenger i stor grad av bilindustrien:

    httpv://youtu.be/xl77CapjzsA

    ”Barack Obama sier han reddet bilindustrien. Men for hvem? Ohio eller Kina? Under president Obama har GM måtte kutte 15 000 amerikanske arbeidsplasser. Men de planlegger nå å doble antallet biler bygget i Kina, dette betyr 15 000 flere arbeidsplasser for Kina. Og nå sies det at Chrysler planlegger å lage jeeper i – Du gjettet det— Kina. Hva skjedde med løftet til Toledos og Ohios bilindustri, de samme hardt arbeidene arbeiderne som ble lovet at Obamas krisepakke skulle hjelpe dem? Mitt Romney vokste opp i bilindustrien, og det er kanskje nettopp derfor Detroit News hevder: ”Romney forstår industrien og vil skåne den fra folk som aldri blir lei av flere lag med regler og mandater. Mitt Romney, han står opp for bilindustrien. I Ohio, ikke i Kina”.

    Chrysler tar til motmæle

    Reklamen har fått mye oppmerksomhet i amerikanske medier den siste uken, og Detroit Press formidlet følgende budskap fra Sergio Marchionne, administrativ direktør i Chrysler: ”Jeep produksjonen vil ikke bli flyttet fra USA til Kina.”

    Marchionne bekreftet at Chrysler planlegger å starte produksjon i Kina, men understreker at grunnen til at Chrysler ønsker å etablere produksjon innenfor kinesiske grenser henger sammen med utfordringene knyttet til eksport av utenlandske biler til det kinesiske markedet. Marchionne uttalte videre at tallene taler for seg selv, da investeringene Chrysler har gjennomført ved sine fabrikker i Detroit, Toledo og Belvedere er på mer enn 1,7 milliarder dollar. Videre hevdet han at det kommer 1100 nye arbeidsplasser i 2013.

    Faktasjekkernes dom

    Politifact.com karakteriserer Romney-kampanjens reklame slik: ”This claim throws reality in reverse”.

    FactCheck.org fokuserer på Chryslers egne uttalelser, og understreker at det er misvisende å hevde at Obama førte GM og Chrysler til konkurs. I følge FactCheck.org hevdet Romney selv at «en administrert konkurs kan være den eneste løsningen når det kommer til den rekonstrueringen bilindustrien trenger.» De legger også vekt på at Romney selv ikke har presentert en spesifikk plan for rehabilitering av bilindustrien slik reklamen hevder. Avslutningsvis meddeler FactCheck.org at Detroit News, som støtter Romney, skrev følgende i sin støtteerklæring: ”Til tross for hans feiltakelser når det gjelder bilindustriens krisepakke.”

    Også Washington Posts faktasjekkere hevder at Romneys utsagn er misvisende. De understreker at Obama førte bilindustrien til konkurs, men at dette skjedde etter han hadde tilrettelagt for deres overlevelse, blant annet gjennom å inkludere statlige lån i krisepakken. De hevder at reklamens underliggende budskap er at amerikanske arbeidsplasser sendes til Kina, på tross av at reklamen ikke sier dette direkte. Avslutningsvis gir de Romney fire av fire “Pinocchioer.”

    Obamakampanjen svarer

    Obama svarte på Romneys anklager i Ohio på fredag, noe du kan lese mer om her, og har i tillegg sluppet denne tv-reklamen:

    httpv://youtu.be/7iE5wBfM1LQ

    ”Når bilindustrien var nær kollaps snudde Mitt Romney ryggen til. Og etter Romneys feilaktige uttaleser om at Jeep flytter produksjon til Kina, har Chrysler selv tilbakevist Romneys løgn. Sannheten? Chrysler etablerer flere arbeidsplasser.” Videre vises det et bilde av Romney som sier ”let Detroit go bankrupt” før reklamen fortsetter ”Mitt Romney om Ohio og arbeidsplasser: feil da, uærlig nå.”

    Det er fortsatt usikkert hvilken effekt disse reklamene får i innspurten. Status i Ohio:

    Heidi Waage Rasmussen er praktikant for AmerikanskPolitikk.no høsten 2012.

    Heidi Waage Rasmussen
    Heidi Waage Rasmussen
    Praktikant for AmerikanskPolitikk.no høsten 2012.

    Les også