httpv://youtu.be/FBorRZnqtMo
I «The Choice» tar president Obama et steg tilbake til noe av det som brakte ham til Det hvite hus i 2008, og inntar en mer positiv tone.
Tittelen – «The Choice» – vitner også om det Obama-kampanjen prøver å oppnå i den pågående valgkampen: Nemlig å forme høstens presidentvalg som et valg mellom Mitt Romney og Barack Obama, framfor en folkeavstemning over Obama. Romney-kampanjen prøver på sin side å oppnå det sistnevnte.
Selv om det er en myte at 2008-utgaven av Obama ikke bestod av stort annet enn «Hope» og «Change» (mer enn halvparten av TV-reklamene var «negative»), er det ingen tvil om at Obama lyktes med å framstille seg som en annerledes brobygger. Han tar nå et lite steg tilbake i denne retningen, med en valgkampvideo som minner om noe av de som kom helt mot slutten av valgkampen mot John McCain høsten 2008.
I det ett minutt lange klippet (normen er 30 sekunder), snakker han rett til seeren, og prøver å bryte igjennom med et budskap og en tone som skiller seg fra det man vanligvis ser i reklamepauser. Musikken er lett og behagelig, og Obama er også først ut med å innta den «moralske høyborgen» etter den siste tidens negative TV-valgkamp.
Han sier samtidig at Romney vil kutte skattene for «de få på toppen», mens han selv vil «spørre de rike om å betale litt mer så vi kan betale ned gjelden vår på en balansert måte.»
«Sometimes politics can seem very small,» sier Obama på slutten av klippet, før han avslutter: «But the choice you face, couldn’t be bigger.»
Reklamen sendes i Colorado, Florida, Iowa, North Carolina, New Hampshire, Nevada, Ohio, Pennsylvania og Virginia.
* Reklamen ble også sendt nasjonalt på NBC under sommer OL.